مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

دوشنبه 04 – اکتوبر

 

روزنامه هشت صبح درمورد تلاشها به هدف مبارزه با تروریستان تبصره کرده و در این میان حملات هوایی نیروهای ائتلاف بر مواضع تروریستان در وزیرستان شمالی را مورد بررسی قرار داده است.

این روزنامه گفته است که این حملات و موثریت آن خواب نظامیان پاکستانی را نیز اشفته ساخته است، مقاله نویس گفته است که بدون از بین بردن لانه های تروریستان و پرداختن به این مسئله جنگ با تروریزم نتیجه یی هم نخواهد داشت .

روزنامه درمورد نقش نیروهای اردوی ملی افغانستان نیز تبصره کرده و در این میان از تجهیز و آموزش قوای افغان یاد آوری کرده است.

روزنامه در ادامه گفته است که همزمان با تجهیز قوای افغانی، شمار سربازان نیز افزایش می یابد.

 

روزنامه دولتی انیس درموررد پروسه انحلال شرکت های خصوصی امنیتی در افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه با اشاره به برگزاری اجلاسی در این مورد که به ریاست حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان برگزار گردیده بود، گفته است که هشت کمپنی امنیتی خصوصی تاکنون منحل شده و این روند به خاطر تامین امنیت و جلوگیری از سو استفاده ها در آینده نیز با جدیت ادامه می یابد.

روزنامه درسرمقاله شماره امروزخود درمورد فرصت های رشد اقتصادی در افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه با اشاره به موضوع عبور پایپ لاین گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند گفته است که این پروژه گام دیگری درمسیر رشد اقتصادی درکشور است.

اما روزنامه گفته است که رقابتهای در سطح منطقه در این خصوص وجود دارد.

 

روزنامه اراده درسرمقاله شماره امروزخود درمورد انحلال کمپنی های خصوصی امنیتی در افغانستان تبصره کرده و نوشته است که این اقدام می تواند گام مهمی در زمینه استقرار ثبات در کشور باشد.

این روزنامه ابراز امیدواری کرده است که این روند همچنان ادامه یابد و بتواند همه کمپنی های خصوصی امنیتی را منحل کند.

روزنامه درمطلب دیگری درمورد برگزاری انتخابات و جنجال های ناشی از ان تبصره کرده است.

این روزنامه با اشاره به بی اعتبار شدن آرای یکصد و چهل و یک مرکز رای دهی در نقاط مختلف افغانستان نوشته است که این گام به خاطر شفافیت پروسه انتخابات برداشته شده و بررسی های بیشتری نیز صورت می گیرد.

 

روزنامه سرنوشت نیز درمورد برگزاری انتخابات و ادعا های تقلب در آن مطلبی را به نشر رسانده است.

این روزنامه بیشتر درمورد تقلب های که در ولایات شمال افغانستان صورت گرفته تبصره کرده و گفته است که حتی شماری از مقامات بلند پایه دولتی در شمال به دخالت و تخطی در روند برگزاری انتخابات متهم هستند.

این روزنامه درمورد تلاشهای صلح درافغانستان نیز تبصره کرده است و خواست شورای علمای کشور را منعکس کرده است.

مقاله نویس گفته است که شورای علمای افغانستان از مخالفین خواسته است تا به فیصله های شورای عالی صلح تن داده و دست از جنگ بردارند.


October 4th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها